torsdag den 22. marts 2012

Et godt råd mod slidt stemme søges

Det bedste er vel at tie stille.... Det har jeg praktiseret i mange dage nu, altså næsten helt stille. Jeg er græsenke og at komme igennem en hel dag med (syge) børn er en næsten umulig opgave, hvis man SLET ikke må sige noget.

Honning i rå mængder er indtaget, te er hældt ned i stride strømme, stærk mad er forsøgt, jeg har sågar prøvet med pandekager med is. Vidunderløsning mangler stadig.

Mens jeg åbenbart bare må vente på, at det går i sig selv, kan jeg da sy et par hjemmesko til mig selv efter Elsebeth Gynthers klassiske opskrift. Dog med lidt ændringer, jeg vil forsøge at springe over kantebåndet og prøve med noget ekstra elastik bagom hælen. Nu må vi se. Måske ender det med at blive meget avanceret kattebolig, hvis mine idéer ikke holder vand i virkeligheden.

15 kommentarer:

  1. Uha, hvis du finder et vidundermiddel mod snot og detslige - meget snart - så ind over med det. Jeg er ved at gå til....
    Hvis I ikke hører fra mig de næste par dage, så kan det være jeg er druknet - indefra!! ;0)

    SvarSlet
  2. Der ER faktisk ikke meget der hjælper på en slidt stemme, udover at give den ro. De ting du spiser og drikker kommer jo ikke forbi der hvor stemmen kommer fra, medmindre du får dem galt i halsen ;-)
    Men hvis du vil hjælpe processen lidt på vej, kan du prøve at indånde damp fra kamillete, det er faktisk noget af det bedste. Hæld kogende vand over en lille håndfuld tørrede kamilleblomster (der er ikke meget kapow i det fnuller man køber i små tebreve, køb nogle mere potente størrelser, fx i en helsebiks eller i Matas), og lave et lille damptelt ved at tage et håndklæde over hovedet. Sid så længe du overhovedet kan holde det ud. Hvis det ikke har meget effekt på stemmen, så glæd dig over at du får vildt lækker hud af det også!

    SvarSlet
  3. Der ER faktisk ikke meget der hjælper på en slidt stemme, udover at give den ro. De ting du spiser og drikker kommer jo ikke forbi der hvor stemmen kommer fra, medmindre du får dem galt i halsen ;-)
    Men hvis du vil hjælpe processen lidt på vej, kan du prøve at indånde damp fra kamillete, det er faktisk noget af det bedste. Hæld kogende vand over en lille håndfuld tørrede kamilleblomster (der er ikke meget kapow i det fnuller man køber i små tebreve, køb nogle mere potente størrelser, fx i en helsebiks eller i Matas), og lave et lille damptelt ved at tage et håndklæde over hovedet. Sid så længe du overhovedet kan holde det ud. Hvis det ikke har meget effekt på stemmen, så glæd dig over at du får vildt lækker hud af det også!

    SvarSlet
  4. Aijs, Camilla. Dét lyder altså som en meget ubehagelig druknedød! Måske skal vi tage en distance-romtoddy;)

    TAK, Anne! Dét er formentlig det mest kvalificerede råd jeg kommer i nærheden af. Du ved da om nogen, hvordan man passer på sin stemme. Jeg ved godt at det ikke hjælper med alle de spiselige sager, men at forsøge med pandekager med is og jordbær var nu en behageligt mislykket kur;)

    Lækker stemme (bedre i hvert fald....) + lækker hud. Jeg smutter i Matas!

    KRAM

    SvarSlet
  5. Kan man bruge tørrede hindbærblade i stedet for kamille? Det har jeg nemlig en god pose af i skabet efter at det ikke virkede til at sætte fødsler igang med. Men kan det sætte stemmer igang? Er det sværere end at føde?

    SvarSlet
  6. Jeg plejer og servere varm mælk med honning til de kære små når de kommer hæse hjem. Kombineret med et varmt halstørklæde der også dækker lidt af brystet går det hurtigt over :-)

    Go' bedring!

    SvarSlet
  7. Jah, det er vist bare at spare den så meget som muligt. Glæder mig til at se det færdige hjemmesko-projekt :o)

    Kh Shina

    SvarSlet
  8. Den gang jeg var barn, kom jeg hjem fra koloni med fritteren. Uden stemme. Så var det damp til stemmen i en lille uges tid. Præcis som Anne skriver. Gør det! Sidegenvinsten er, at du også får lidt ansigtsbehandling ud af det og bliver varmet op:)

    SvarSlet
  9. Hihi, kært forsøg Lis. Tørret hindbær har vidst ikke helt samme effekt som kamille.

    Kamille hæmmer inflammation og den slags, det tror jeg ikke at hindbær gør :)

    SvarSlet
  10. Da jeg mistede stemmen i efteråret, prøvede jeg også med the og honning uden effekt. Da jeg kastede mig over cognacen (som jeg i øvrigt ikke kan fordrage, og som havde stået urørt i 5 år), hjalp det omsider. Jeg tog et enkelt glas, inden jeg gik i seng og et igen næste morgen. Derefter vendte min stemme langsomt tilbage. Om stemmen var kommet tilbage alligevel, ved jeg af gode grunde ikke :-). Rigtig god bedring til dig!
    Venlig hilsen
    Lotte (www.lottesroom.blogspot.com)

    SvarSlet
  11. Tak for alle de gode råd. Kamille it is, men Anne, kan du høre, hvordan dit kamilleråd helt mister pondus, når nu Lotte smider cognac i puljen;)) Imorgen køber jeg kamille. Jeg har ikke cognac i skabet, kan man mon metaxa? Det er nemlig det tætteste vores barskab kan komme pt...

    Og så går jeg atter ud i mit krearum og tier stille mens jeg syr på sutsko. De bliver sådan lidt mærkelige. Lidt som den første pandekage altid gør....

    SvarSlet
  12. Søvn og c-vitamin i depot-udgave...
    God bedring.

    SvarSlet
  13. Kogt vand med solbærsaft efter smag + en spiseskefuld honning + rom efter smag - er nok bedst lige før sengetid :-)

    SvarSlet
  14. Vi er mange som rigtig godt kunne tænke sig at se det færdige resultat ovre på Hobbytavlen.dk

    SvarSlet
  15. Hov, jeg havde slet ikke set at du havde svaret, for jeg forlod siden i går i frustration, efter at mit indlæg forsvandt da jeg forsøgte at poste det!?
    Hindbærblade ved jeg ikke noget om, men en god cognac kan da sikkert kurere hvad som helst. Du skal bare sørge for at drikke nok, så du kommer elegant forbi det snakkesalige stadie, som uden tvivl slider på stemmen, og direkte hen til stadiet hvor du falder om og sover i 12 timer. Husk bare, at du ikke må snorke når du sover din brandert ud. Det kan man nemlig blive hæs af!

    SvarSlet

Tak fordi du læste med. Kommentarfeltet er dit. Jeg læser alle kommentarer og sætter stor pris på dit input. Også selvom jeg ikke altid når at svare hver enkelt tilbage.

Online samtidig med dig

Blog-arkiv

Søg i Karlssons Kludeskab (blog)

Indlæser...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...